nartentinekespanje 1819.reismee.nl

Van Waalre naar Spanje

Vrijdag 28 december 2018 Waalre naar Bapaume,

Pas vrij laat zijn we op echt vertrokken; in Valkenswaard (waar we voltanken) blijkt Nart opeens te bedenken dat zijn e-reader nog op het nachtkastje ligt. Terug dus want 2 ½ maand zonder leesvoer kan echt niet! We nemen deze keer de route over Brussel en Bergen naar de Franse grens, die we rond 15.00 uur passeren. Het is vrij mistig onderweg. Tegen half 5 vinden we het genoeg en vinden de gratis camperplaats pal naast de kerk in Bapaume. We strekken de benen en maken even een rondje door het centrum, maar het is waterkoud. 1° zien we op de info bij de Mairie. Gauw binnen de kachel aan, potje koken en vroeg erin onder het nieuwe dekbed.

Zaterdag 29 december 2018 Bapaume naar La Fraisnaye sur Chédouet.

Helemaal niet koud gehad vannacht; het dekbed voldoet prima! Tegen tienen zijn we op weg. Onze navigatie stuurt ons dwars door Amiens en langs Rouen ten westen van Parijs langs. Onderweg zien we op verschillende rotondes mensen in gele hesjes die automobilisten aanhouden voor een handtekening onder een petitie. Veel auto’s hebben een geel hesje voor de voorruit van de auto liggen en die worden niet aangehouden. Dit is blijkbaar een teken van solidariteit. Wij leggen onze (oranje) hesjes zichtbaar neer en we kunnen ongestoord doorrijden. Ook nu rijden we de meeste tijd door dichte mist. We passeren de Seine en doen nog wat inkopen onderweg in Louviers. Op een parking bij een bos met wandelinformatie is de camperplaats. Heerlijk rustig. We krijgen nog gezelschap van een Franse camperaar. La Fraisnaye sur Chédouet heet het hier.

ZONdag 30 december 2018 La Fraisnaye-s-Ch. naar Nersac.

We overwegen nog even een wandeling te maken door het bos, maar het is grijs en nat en koud en modderig. Dus na de sanitaire bezigheden vervolgen we onze route zuidwaarts. Na een half uur begint zowaar de zon door te komen en na nog een enkele mistbank wordt de blauwe lucht zichtbaar en dat blijft zo de rest van deze dag. Via Le Mans gaat het naar Saumur waar we de Loire oversteken. In Montreuil-Bellay willen we bij het kasteel ( waar we in 1994 al eens op fietsvakantie waren) op de parking lunchen, maar helaas staat daar een verbodsbordje voor campers. Dan maar een parking verderop in het dorp. Bij een Carrefour tankstation vullen we de tank en Poitiers wordt gepasseerd. Angoulême heeft een aantal camperplaatsen in de omgeving. We rijden eerst naar La Couronne maar daar staat een bordje dat op de laatste dag van de maand een markt is, morgen dus. We rijden 5 kilometer door en vinden een mooi plekje naast een kerk in Nersac. Er staat nog 1 camper en later komen er nog 2 bij. We kunnen zelfs gratis aan de stroom staan hier. We maken een wandelingetje om de kerk en zien de zon onder gaan.

Maandag, 31 december oudjaarsdag Naar Spanje: Errentaria

In Nersac is het water niet afgesloten dus vullen we voor vertrek onze watertank. Het gaat algauw richting Bordeaux, waar we op de 2 x 3baansweg goed opschieten in een grijs en mistig landschap. We passeren zonder deze te zien de Dordogne en wat later ook de Garonne. We houden een korte lunchstop naast de kerk in Trenbacq op de route naar Bayonne. Naast ons staat een Duits busje waar tot onze grote verbazing een dame de ene na de andere hond uithaalt om die uit te laten; we tellen er een stuk of 5 van miniklein tot groot. Bij een Lidl doen we wat boodschappen en dan gaat het door Bayonne en de aangrenzende gemeentes. De vaart is eruit en de planning om in de buurt van Pamplona te eindigen vandaag laten we varen. In Saint Jean de Luz staat de camperplaats mudjevol dus gaat we toch Spanje in en komen 20 km verder op een parking bij een natuurpark te staan in Errentaria. Er zijn picknicktafels, barbecues, toiletten, afvalcontainers, infoborden, speeltoestellen en veel lege parkeerplaatsen. Het begint al te schemeren. In ieder geval een rustig plekje zonder vuurwerkgeknal. Er komen wat later nog 2 campers bij staan. Misschien hier morgen eerst een wandeling maken?

VOOR IEDEREEN : HEEL VEEL LIEFDE EN GEZONDHEID GEWENST VOOR 2019!!!

Rob Westerhof

Gelukkig goed weer.Een Mooie jaarwisseling in Spanje en een gezond en vrolijk 2019 beginnende bij deze reis

Truuske en Cees Steijlen

Goed begin, happy new yeear en behouden vaart.
Lieve groetjes.

Joop & Hannie

Een liefdevol, gezond en vrolijk nieuwjaar met mooie reizen en wandelingen ! Leuk weer in gedachten met jullie mee te reizen dankzij de beeldende verhalen !

Andries Bosma

Natuurlijk in de eerste plaats ook voor jullie een gelukkig en gezond 2019. Het is hier licht regenachtig, maar niet koud. Geniet van het mooie en waarschijnlijk al aangename Spaanse klimaat.

Josephine

Een goed begin voor 2019!

henk gijsbers

ik wens jullie beide een gelukig en gezond 2019 toe!
veel reis plezier goed weer , geen pech dus echt genieten.
ik volg jullie reis met veel genoegen
heel veel groetjes Henk Gijsbers