nartentinekespanje 1819.reismee.nl

De Ebro langs

Vrijdag 4 januari 2019 Natuurpark Bardenas Reales en naar Tudela.

Het was erg koud vannacht! Er stond zelfs ijs op de ruiten! We vullen onze watertank en reserveflessen bij de sanizuil iets verderop en rijden dan de 4 kilometer naar de ingang, tevens het informatiecentrum van het park. De route hebben we al, maar de baliejuffrouw adviseert ons de tegengestelde weg te nemen…dan bewaar je het mooist voor het laatst.. Eerst even een uitzichtpunt op zodat je het hele terrein kunt overzien. We gaan zo’n 33 kilometer over onverharde weg rijden,helemaal om het mooie gebied heen dat ook meteen militair terrein is. We kijken onze ogen uit en wanen ons weer even in Australië waar we een dergelijk woestijnachtig gebied bezochten: The Pinnacles. Enfin de foto’s spreken denk ik, voor zich. Alsof we door een bizar maanlandschap gaan met ravijnen, kloven, scherpe en afgesleten toppen en bergketens. Hier en daar stappen we even uit. Het mooiste is de “Calezo de Castildetierra”, een spitstoelopende berg met op de top wat wiebelig uitziende rotsblokken die over geruime tijd zullen worden ondermijnd door erosie en dan omlaag vallen. We maken er een wandelingetje door de kloof achter de berg, zoeken de antwoorden op een infobord voor een earthcache en vinden ook een andere geocache waar we onze naam op het logrolletje schrijven. En al die tijd schijnt de zon volop in een strakblauwe lucht. Tegen drieën zijn we rond en rijden via een Eroski supermarkt naar Tudela, waar we een mooi plekje op de camperplaats vinden. Dit was weer eens een zeer verrassende dag!

Zaterdag 5 januari 2019 Tudela en door naar Zaragoza.

De ochtend gebruiken we om het centrum van Tudela te bekijken. De stad ligt aan de oever van de Ebro en was tot 1147 een Moors bolwerk. Die invloed is overal in de straten en in de veelkleurige patronen op de gebouwen aanwezig. De kathedraal is gebouwd op de restanten van een 9e eeuwse moskee. Je kunt er de verandering van stijl zien van Romaans naar gotisch. Aangrenzend aan de kathedraal is een klooster en een museum. We bezoeken ze alle drie en krijgen daarvoor bij de entree mooie folders. De kruisgang van het klooster heeft prachtige kapitelen van gebeeldhouwde Bijbelse taferelen. De kathedraal is een mengeling van Romaans, gotisch en barok; de stijlen zijn terug te vinden in de vele zijkapellen. Er is in een van de kapellen een mis aan de gang; de mensen lopen er op hun gemak in en uit. Het geeft wel een aparte sfeer. Het museum heeft een fraaie collectie beelden, schilderijen (waaronder een aan Jeroen Bosch toegeschreven olieverfwerk) en andere religieuze voorwerpen. In de kelder is een kleine verzameling archeologische vondsten te zien. We wandelen daarna nog even naar de brug over de Ebro en dan weer via kleine straatjes en het grote Plaza de los Fueros naar de camper terug. We doen de Lidl aan voor de weekendboodschappen; bijna iedereen loopt met een enorme 3 Koningen-tulband de deur uit. Door een zon overgoten landschap rijden we Navarra uit en AragĂłn in. We zien grote zwermen spreeuwen over de weg van links naar rechts zwenken. We willen in La Joyosa overnachten maar dat blijkt een truckstop te zijn. Dan door naar Zaragoza. De parking dicht bij de oude stad staat mudjevol maar wat verder op in de Parquedelagua dicht bij de Ebro is ruimte zat. Morgen is het Drie Koningen; hier in Spanje een echte feestdag waarbij de Spaanse kinderen cadeautjes krijgen en feestelijk gekleed gaan.

Zondag 6 januari 2019 Zaragoza en verder langs de Ebro.

Langs de Ebro lopen we naar het oude centrum. De route gaat helemaal via voet/fietspaden en onder diverse bruggen door. We zien een overdekte kabelbaan over de Ebro, ter gelegenheid van de Expo 2008 aangelegd, samen met andere imposante gebouwen w.o. een theater en een expositiegebouw de Torre del Agua genaamd. Een mooie zonnige wandelroute. We gaan eerst de grote barokke Basilica de Nuestra Señora del Pilar bekijken, een vooral voor bedevaartgangers belangrijke plaats. Het gebouw heeft 4 torens en 11 koepels die met tegels zijn bedekt. De hele dag worden er missen opgedragen en het is er een komen en gaan van bezoekers. Er mogen helaas geen foto’s worden gemaakt, erg jammer want vooral het hoofdaltaar is zeer indrukwekkend net als de Judaskapel. Buiten op het grote plein, Plaza del Pilar is van alles te beleven voor groot en klein; talloze marktkramen, grote barbecues, een levende kerststal en barretjes. Voor de kinderen is er een schaatsbaan, een draaimolen, een mini (reuzen)rad, glijbaan met autobanden, een klim/klauterparcours en ander vermaak. We maken een rondje langs de Renaissancistische Lonja( markt) met mooie façade en de Cathedral de Seo (pas om 4 uur weer open) met eveneens een zeer mooi bewerkte zijmuur. Jammer genoeg is het Goya Museum vandaag gesloten. Zaragoza is de geboorteplaats van deze schilder. Via wat winkelstraten, het infokantoor en kleinere straatjes gaat het richting het Moorse paleis dat wat verder uit het centrum ligt in een groot park. Voor dat we daar zijn duiken we even een barretje in voor een glas rode wijn (Nart) en Churros met warme chocolade. Het Palacio de la Aljaferia is in de 11e eeuw gebouwd en is in feite een robuust kasteel compleet met slotgracht. Langs de andere kant van de Ebro gaat het dan via een moderne brug met overkapping voor fietsers en wandelaars terug naar de parking. Zaragoza is een indrukwekkende monumentale stad…een aanrader! We eten wat en stippelen het vervolg van onze reis uit. We proberen zo veel mogelijk de Ebro te volgen. Na 81 kilometer vinden we vandaag in Escatrón een perfecte plekje aan de oever, prima voor een overnachting.

Marij

Wat zien jullie toch veel! Geniet!Groetjes uit de sneeuw in Frankrijk

Ineke van Klinken

Dat is wel heel bijzonder zeg, dat natuurpark.
Ik ga het op mijn verlanglijst zetten om dat ook een keer te
zien!!
Hartelijke groeten. Hans van Haalen had foto's gemaakt de vorige wandeling, ook mooi hoor!

Co en Riet

Wat maken jullie weer een mooie tocht, je kan wel een boek schrijven onderhand van jullie avonturen! Wij staan in Castell. Geniet ervan.

Josephine

Klinkt heel goed allemaal. Toch een keer naar Zaragoza! groetjes Joephine

Hannie

Al zoveel jaar deze tocht gemaakt en toch steeds nieuwe dingen ontdekken, geweldig! Weer genoten van je beeldende verhalen !

Joke

Op Afstand weer Meegenoten! Groetjes!

Rob V

Hardstikke mooi.
Ik geniet heerlijk mee door jullie route op de kaart te volgen en dan steeds om te schakelen naar satelliet beelden.
Zo heb je een duidelijker beeld van hoe de bergen er van boven uit zien en hoe jullie door de dalen manoevreren en hoe jullie het rondje natuurpark met de uitzonderlijke bergen maken.

Groetjes, Rob