nartentinekespanje 1819.reismee.nl

Weer het binnenland in

Vrijdag 11 januari 2019 Van Torrenostra naar BenicĂ ssim.

We maken een wandeling over het strand van Torrenostra in zuidelijke richting tot de bebouwing ophoudt. We waren hier al eens eerder en we kijken nog even bij de uitzichttoren die zicht geeft over het achterliggende moerasgebied. Via de boulevard gaat het dan weer terug. We passeren wat gebouwen waarop het krioelt van de rotszwaluwen. Na anderhalf uur zijn we terug bij de parkeerplaats van de camper en we zetten koers richting BenicĂ ssim. We doen de Lidl aan en bezoeken het toeristenkantoor voor informatie over het natuurpark dat hier iets ten noorden in de bergen ligt. (Desierto de las palmas natural park). We krijgen voldoende tips en tevens de locatie waar campers mogen staan hier in BenicĂ ssim. Er is ook service dus dat komt goed uit. Natuurlijk maken we nog een ronde langs het strand en de boulevard, waar we en passent een geocache vinden bij de Torre de San Vicente. Na ruim 4 kilometer zijn we terug en bespreken o.a. welke van de 10 wandelingen we morgen gaan maken. Als het donker is zijn alle plaatsen rondom ons bezet met Franse, Duitse, Engelse en Nederlandse camperaars.

Zaterdag 12 januari 2019. Via Desert de las Palmas naar Grau de Castello.

Om 11.00 uur zijn we boven op de parking met mooi uitzicht aan de N 147 net voorbij de Fuente de San José. Er zijn nogal wat wielrenners de berg op en af aan het fietsen. We gaan wandeling nr. 7 maken die summier beschreven staat op het foldertje van het infokantoor. In het begin staan de geelwitte strepen nog duidelijk aangegeven, maar eenmaal boven bij een vijfsprong spreken de richtingaanwijsbordjes elkaar tegen en geelwitte markeringen ontbreken geheel. Het is even puzzelen maar uiteindelijk volgen we een pad dat we op de Oruxmaps-app zien op onze mobiel. Het blijkt de goede kant op te gaan, maar als we een pad rechts af moeten buigen, loopt dit dood bij een hek en moeten we een eindje terug. Regelmatig zijn de uitzichten fenomenaal, net als het weer trouwens.. We vinden nog een geo-cachedoos van flink formaat bij een dennenboom en als we op de lunchplek de route analyseren blijken we maar een klein rondje te hebben gemist. Om 14.30 uur zijn we terug bij de start. We rijden nog even langs het nieuwe klooster, maar dit is gesloten. De weg daalt af naar Castellòn en van daaruit naar El Grau de Castello dat vlak aan zee ligt. We installeren ons tussen zo’n 40 andere campers op de luxe, gratis camperplaats pal naast het Planetarium. Er zijn toiletten, kranen, afwasplekken en een sanitaire service. Na een kop thee kunnen we het toch niet laten om nog even langs het strand te kuieren; er is hier een mooie rustige, boulevard en een houten boardwalk. Na 1,5 km komen we een zonnig terrasje tegen en we drinken er wat. Terug bij de camperplaats zien we dat deze inmiddels vol staat; een tiental campers zoekt tot dat het donker wordt tevergeefs een plekje.

Zondag 13 januari 2019 Strand van El Grau de Castellon.

We slapen lekker lang uit, maar worden toch gewekt door ouders met kinderen die in het speeltuintje in het parkje naast ons al vroeg actief zijn. Ook vandaag is de lucht weer blauw en schijnt de zon. Net na 13.00 uur stappen we op voor een lange strandwandeling in noordelijke richting. Het is druk op het brede strand met wandelaars en honden. We zien zeilboten, kitesurfers en ook in de lucht is het nodige te zien. We lopen richting het vliegveldje. Vliegtuigjes gooien steeds een stuk of 8 parachutisten er uit en deltavliegers worden omhoog getrokken met een lier. Vanaf het strand zien we ze landen en het lijkt alsof ze met een enorme smak neerkomen. Later als we via de boulevard teruglopen zien we dat ze op het laatste moment toch een zachte landing maken. Bij het vliegveldje is ook een plek waar een stuk of 100 campers staan; het lijkt wel een camping. Tegen kwart voor 4 zijn we terug en hebben dan 7,5 km gewandeld met veel kijk-en fotomomenten. Nog even een uurtje op een bankje in de zon een boek lezen dan is deze ZONdag ook weer voorbij. Opnieuw is elke plek op de parking bezet.

Maandag 14 januari 2019 Via Fanzara naar Onda

Het is even wachten voordat we vanochtend bij een van de drie service plaatsen terecht kunnen. Bijna iedereen gaat weer een eindje verder. Wij gaan weer een stukje het binnenland in; Fanzara moet een interessant dorp zijn met beschilderde huizen. Dat las ik op de FB-pagina “Tips voor overwinteraars in Spanje/Portugal” en het gaat meteen ook richting parc natural de la Serra d’Espada, waar we weer wat wandelingen willen maken. We passeren een groot stuwmeer en houden een korte pauze. Een steeds smaller wordende weg leidt dan tenslotte naar Fanzara, waar we in een zijstraatje kunnen parkeren. Na de lunch stappen we op en maken via de hoger liggende kapel een ronde langs alle “street art” die hier te zien is. Meer dan de helft van de huizen is beschilderd…een openluchtmuseum dus, met de naam MIAU. Het ziet er verrassend uit. De camperplaats wordt vandaag Onda, waar een heel nieuwe parking, compleet met service en picknicktafels is gemaakt. Na een babbel met de buren uit Venlo maken we even een wandeling door het aardige centrum waarbij we meteen bij het toeristenkantoor langs gaan voor informatie over Serra d’Espada. We krijgen een hele stapel folders mee en kunnen de komende dagen vooruit. Het was vandaag zo warm dat we in een T-shirt buiten in de zon konden zitten!!

Piet Brouwers

Jawel, maak ons hier in het herfst-winterachtige Brabant maar jaloers. Strand, zon, beschilderde huisjes en zo te lezen, ook best aangename omstandigheden voor campers. En geen pech onderweg of kleine problems inside de camper. Jullie amuseren je dus wel. En dat is wat je goeie vrinden toewenst. Ik dus jullie ook.

Tet

Wat schrijf je toch boeiend, Tineke en dit keer heel kleurrijke foto’s van Nard!
Jullie zien veel en genieten van alles kennelijk. Jaloersmakend maar het is jullie gegund. En dat wij mogen meegenieten is natuurlijk fantastisch.
Ik zit hier en staar naar de regen.
Groet, Tet

Rob

Ook in Portugal ok,hoewel ik mij meer en meer ontpop als kattenvoerder,nu dagelijks 5 poezen.Fijn dat alles goed verloopt en dat er zich altijd weer verrassende beelden opduiken

Wim v.K.

Een bijzonder plaatsje dat Fanzara met zijn vele en mooie muurschilderingen.
Nog een goede en mooie reis gewenst.

Josephine

Mooie tocht en leuk beschreven! En hele mooie foto''s ! groetjes
Josephine