nartentinekespanje 1819.reismee.nl

Door Murcia

24 januari 2018 Bigastro - Orihuela - Archena

Om 11.30 uur vertrekken we van de camping en na wat omweggetjes vindt onze MIO uiteindelijk de goede richting naar Orihuela. We rijden door een landschap vol citroenplantages, amandel- en olijfbomen en vinden al snel een grote parking dicht bij het centrum. Eerst even het toeristenkantoor in voor wat info en een route. We hebben ondertussen al wat mooie oude gebouwen gezien: voormalige paleizen en kerken. Alles gaat om 14.00 uur dicht dus veel tijd om alles van binnen te bekijken hebben we niet. De gotische Cathedral is amper van buiten af te fotograferen, zo dicht staat er van alles omheen gebouwd. Voor 2 euro mogen we binnen kijken. Vervolgens komen we via nog wat kerken (sommigen met mooie blauwe koepels), het gemeentehuis, een klooster en een museum bij de opgang naar het Semenario boven op de berg. Het uitzicht vanaf hier is natuurlijk schitterend! We willen nog hoger naar de ruïne van het kasteel maar het pad wordt hier wel erg onduidelijk en wild zodat we besluiten dat het wel goed zo is. We wandelen terug naar de camper en lunchen even om daarna de andere kant op te gaan naar het 16e eeuwse Collegio Santo Domingo (oorspronkelijk een klooster) dat nu als middelbare school in gebruik is. Ernaast bevindt zich een oude stadspoort. Iets verderop is de op twee na grootste palmplantage van Europa. We lopen er kriskras doorheen. In het midden blijken ook nog sportvelden te liggen. Elke boom is genummerd. Als we het park uit komen zien we een rondwandeling op een bord…Hier is dus de ingang. We rijden de stad uit en 40 kilometer verder, Murcia voorbij, vinden we tegen vijven in Archena de camperplaats, een grote parking aan de rivier de Rio Segura. Morgen gaan we deze stad bekijken.

Vrijdag 25 januari 2019 Archena.

Als de zon onze camper verwarmt komen wij er uit. We hebben de afgelopen 2 dagen al helemaal geen verwarming nodig gehad. We staan op een ruime rustige plek in Archena met op de achtergrond alleen het klateren van de Rio Segura. We zijn nu ook de regio Valenciana uit en in Murcia. Van 11 tot kwart voor 2 verkennen we de omgeving. Eerst een eind de rivier langs over een wandelpad en bij de brug rechts af het centrum in. We lopen kriskras door de straatjes, maar behalve een dichte kerk is er niet veel te bewonderen. In een van de straatjes is het opmerkelijkste te zien en te horen: luide muziek uit een cafeetje, waarbij een trompettist buiten luid staat mee te tetteren. Als we een eind verder zijn horen we nog steeds hetzelfde liedje. Er liggen een paar hoge bergtoppen vlakbij en op een van die ligt een geocache met uitzicht. Daar houden wij wel van dus we zoeken de opgang naar het uitzichtpunt. Het eerste stuk is geasfalteerd en gaat zigzag de berg op. Er zijn verschillende uitzichtpunten met duidelijk gedateerde infoborden en kapot hekwerk. De cache vinden we niet maar de uitzichten op 210 meter hoogte, alle kanten op zijn schitterend. Samen met de warme zon in de nek wordt deze verkenning van Archena toch een mooi succes. Terug bij de camper gaan de stoeltjes buiten voor een picknick en maken we kennis met de nieuwe Nederlandse buren die al vanaf augustus met hun zelfgebouwde camper onderweg zijn. Ze geven ons wat wandeltips. De rest van de middag brengen we door met lezen (ik) en vogeltjes kijken bij de rivier(Nart). We blijven hier nog een nachtje.

Zaterdag 26 januari 2019 Naar Ricote.

We gaan nog een stukje noordelijker, een kilometer of 10 nadat we bij de Aldi de weekendboodschappen hebben gedaan. Ricote is ons door de buren aanbevolen dus gaan we daar een kijkje nemen. Alweer onafzienbare citroenplantages, dit is de grootste citroentuin van Spanje! Midden daarin ligt het dorpje en op een onverhard terrein is de camperplaats. Er staan een stuk of 10 campers. We lunchen even en gaan dan op pad voor de geelwitte wandeling, rondom de berg die achter het dorp ligt. Eerst over smalle paadjes waar de citroenbomen achter de muren staan en dan omhoog de berg op. Al gauw verdwijnt het dorp uit zicht en zien we aan de andere kant de bergen, plantages en dorpen in de verte. Het is heerlijk wandelweer en de uitzichten alweer helder en prachtig. Het gaat steeds langs de flank van de berg en na een flinke bocht krijgen we uitzicht op het stuwmeer ver beneden ons en de rivier de Segura. Op een van de hoogste punten rusten we even uit voordat we aan de afdaling naar het dorp beginnen. We passeren de kerk en zien daar achter een kermis aan het opstarten. Iets verder op horen we muziek en zien groepjes verklede mensen, alsof er een carnavalsoptocht gaat beginnen. En dat is het inderdaad ook. Bij de camper terug zitten we nog een tijdje buiten en horen op de achtergrond nog lange tijd de muziek uit de luidsprekers schallen…waar zo’n klein dorp groot in kan zijn.

Zondag 27 januari 2019 Door de Sierra Espuña.

Redelijk op tijd vertrekken we uit Ricote, nagezwaaid door een paar zwalkende (vroege) bierdrinkers .Het gaat zo’n 70 kilometer over smalle wegen en door kleine dorpjes naar het in het Natuurpark Sierra Espuña gelegen bezoekerscentrum. Kilometers lang zien we links en rechts amandelboomgaarden,de meeste volop in bloei met op de achtergrond ruige berghellingen. In het bezoekerscentrum krijgen we een hele stapel wandelkaarten van dit park en ook nog info over andere in Murcia gelegen parken. We kunnen een paar jaar vooruit. Er is een expositieruimte met veel audio-visueel materiaal, ook voor kinderen erg leuk. Na de boterham gaan we op pad voor een wandeling die hier start en heen en terug 7 kilometer bedraagt. Zoals verwacht gaat het steeds weer omlaag en omhoog, een leuk pad over de beboste hellingen van de bergen. Het eindpunt is La Pardiz, een parking met picknickplaats en een restaurant. Hier vandaan gaan ook weer diverse tracks verder de berg op. Het is er behoorlijk druk. We zitten een tijdje op het terras, maar als na 20 minuten de bediening nog geen tijd heeft gehad voor onze bestelling, stappen we weer op voor de terugtocht. Een dik uur later zijn we terug bij de camper. We zoeken de plek op waar we morgen starten voor een andere wandeling en waar we meteen kunnen overnachten. Het is zo’n 20 kilometer zuidwaarts in de buurt van Aledo bij het klooster van Santa Eulalia aan de voet van de Sierra Espuña. We zien op het schermpje van onze MIO een grote hoeveelheid haarspeldbochten en het blijkt dat de weg eerst nog gedurende 8 kilometer stijgt met bloedstollend smal bochtenwerk tot 1184 meter hoogte en pas daarna afdaalt. Gelukkig is er weinig tegemoetkomend verkeer. Hier en daar zijn wat adembenemende uitzichtpunten. We doen er een uur over om op de plaats van bestemming te komen. Op de rustige parking bij het klooster staan 2 campers en elk kwartier klingelt er een bel.

Piet Brouwers

Het lijkt wel het verslag van een Zuidvruchtenexcursie , jullie laatste reisverslag. En wat me ook opvalt....blijven jullie nooit eens een dagje rustig op dezelfde plek. Of bruist het reisbloed daarvoor te driftig. Wij doen het hier overigens met een regen-sneeuw-guur-type dat allesbehalve stimuleert er op uit te trekken. En dan is het heerlijk je te kunnen verwarmen aan een zonnig reisimpressie. Het is behelpen maar je kunt niet alles hebben..! Goeie reis verder.

Rob

Tja,daar zitten wij dan met weer sneeuw.Maar mooi dat je zo afwisselend kunt genieten van landschappen,Oude architecture en mooi weer,en hopelijk geen hatred met mobile.Geniet ervan!

Joke

Top jullie mooi verslag en foto,s te lezen en te zien..
Wij hier Plotseling vandaag van de - standen, abnormale sprong naar de 17o. en volgende week weer terug Dus gisteren snel gisteren en vandaag genietend van het fenomeen Zon..
Waar wij overige maanden vaak meer dan ons lief is ieder jaar van mogen Genieten..
Nog veel reis-fun!! Lieve groetjes vanuit Hongarije

Wim v.K.

Wat een prachtig wandelgebied laat je ons zien. Geniet er nog van.