nartentinekespanje 1819.reismee.nl

En weer naar huis

En weer naar huis…..

Naar de Franse grens

Zondag 3 maart 2019 Roncesvalles en door naar Frankrijk.

We maken de wandeling uit ons gidsje van 4 kilometer bij Roncesvalles. Verrassend genoeg ligt er op het pad nog veel (oude) sneeuw. Het eerste en laatste stuk gaat over de camino. Er zijn ook in deze tijd van het jaar pelgrims onderweg naar Santiago. Op de route vinden we 2 geocaches. Dan rijden we door naar de Franse grens en passeren de hoogste pas op de route Puerta Ibaneta hoog 1057 meter. Hier en daar zien we sneeuwranden. Via St-Jean-Pied-de Port gaan we noordwaarts. We lunchen ergens in een klein dorpje en na 120 kilometer stoppen tegen drieën in Hagetmau op een camperplaats met service aan het riviertje de Louts; er staat 1 Duitse camper. Tegen zessen ( het is dan nog 24 graden) gaan we op pad om het dorp te verkennen en een pizzeria te zoeken. De eerste die we zien is pas om half 8 open. We kuieren wat verder en vinden een andere, nu al in bedrijf. Prima. We eten heerlijk met een rood wijntje erbij. De toetjes zijn “bijzonder”…. Een schaaltje chocoladevla voor mij en een ijsbekertje met zoethoutsmaak voor Nart….Morgen door naar Arcachon.

Maandag 4 maart 2019 Arcachon en Dordogne

Om half 12 zijn we al in Le Teich aan het Bassin de Arcachon. De rest van de middag besteden we met de rondwandeling te maken door het “Réserve ornithologique du Teich”. Het is al de 5e of 6e keer dat we hier een bezoek brengen en er is altijd veel te zien vanuit de goed afgeschermde observatiehutten, zo ook nu. Nart maakt een record aantal foto’s. We besluiten om daarna nog een eindje verder te rijden naar een camperplaats vlak aan de Dordogne. Dan zijn we Bordeaux voorbij. Dat gaat echter niet vlot; er is een enorme file. We doen er 2 uur over..Saint-Romain-la-Virvée is blijkbaar populair want er staan al een stuk of 10 campers.

Dinsdag 5 maart 2019 Le Dorat en Montrésor.

Een goede dag om te rijden; niet te heet en af en toe een plensbui. Eerst gaat het richting Angoulème over de N10. Dat schiet op! Alleen wel saai. We rijden niet door naar Perigeux maar nemen de wat kleinere wegen noordwaarts. In Le Dorat houden we lunchpauze bij een picknickplaats en zien een grote kerk. Daar gaan we even een wandelingetje aan wagen en niet voor niks. Een enorm Romaans gebouw van 77 meter lang en 39 meter breed uit de 12e eeuw. We kunnen ook binnen kijken. Er is een brede trap omlaag en er staat een oud granieten Karolinisch doopvont met leeuwen. Dan 50 kilometer verder, in Le Blanc, gaan we de Lidl in voor wat boodschappen en een voorraadje Franse kaas. Na 325 kilometer vinden we het genoeg en stoppen tegen vieren in Montrésor op de camperparking. Alweer een verrassend dorpje aan de rivier de Indrois met een gigantisch kasteel en een grote kerk. Er staat een rondwandeling op een infobord op de parking en die gaan we doen. We bekijken het kasteel (Château de Montrésor uit de 11e eeuw) van alle kanten; vooral het zicht vanaf de overkant van de rivier is indrukwekkend. De route gaat over een paar bruggetjes en hier en daar staan informatiepanelen. Het is een zeer idyllische wandeling langs het riviertje met een wasplaats en allerlei “balkonnetjes”en bankjes. Na een uurtje zijn we rond en we vragen ons af hoe we toch steeds van die mooie dorpjes tegenkomen…..

Woensdag 6 maart 2019 Parijs voorbij.

Voor het eerst in weken, zelfs maanden zien we geen zon als we wakker worden. En dat blijft de hele dag zo. In de ochtend schiet het niet erg op; door een gemiste afslag rijden we uren lang over kleine weggetjes en door veel dorpen met 30km zones en verkeersdrempels. De route gaat langs de zuidkant van Blois. In Contres tanken we bij de Super-U. Dan via Cheverney naar Orléans waar we de Loiriet en de Loire oversteken. Bij Château de Chamerolles lunchen we op de parking. Het begint te regenen en het houdt niet meer op. In de middag passeren we Fontainebleau en bij Melun de Seine. Na Meaux zoeken we de camperplaats in Neuilly- Saint-Front op. Een aardig plekje maar we blijven binnen. Morgen de laatste 380 km naar huis.

Donderdag 7 maart 2019 Naar huis….

Om 9 00 uur zijn we al vertrokken. Het is bewolkt. Via Soisson, Laon en Vervens gaat het noordwaarts richting Maubeuge. We krijgen alle soorten weer voor de kiezen: zon, regen windvlagen en zelfs een hagelbui die veroorzaakt dat we rakelings om twee gebotste auto’s heen manoeuvreren en een derde, die iets verder die de vangrail heeft geraakt. Ineens spekglad. 11.30 uur zijn we in België. 12.15 uur eerste stop en lunch op een grote parking. Het is geen weer om even de benen te strekken. Brussel laten we links liggen en passeren Leuven. Vlakbij Houthalen slaan we af richting Eindhoven en zo zijn we rond half vier terug in Waalre. Het is een schitterend reis geweest. Ruim 6000 km op de teller.

Mieke Möller.

Welkom thuis en dank voor de mooie verhalen en foto’s van zoals je al schreef schitterende reis.
Tot dinsdag? Groetjes,Mieke.

rob v

Hoi Nart en Tineke,

ook welkom thuis.
Ik heb volop genoten van alle mooie beschrijvingen en fantastische foto's onderweg.
Heerlijk om mee te liften met jullie in de sfeer en gebeurtenissen tijdens jullie ries.

Tot volgende week

Groetjes, Rob

rinaldo

Welkom thuis

Piet

Bedankt voor al die mooie reisverslagen. Vooral als je, zoals ik , aan huis gebonden bent, voegt 't een heleboel toe aan hetgeen er dag in, dag uit, rondom je heen gebeurt. En fijn ook dat jullie zelf er met zoveel plezier op terug kijken!

Ans

En nu maar hopen dat jullie de zon hebben meegenomen ?

Ans

Tot gauw ?

Jan Gooijer

Welkom thuis en voor Nart ik hoop je maandag te zien op het nieuwe laken

Tini en Mimi

Weer welkom thuis , fijn dat jullie zo genoten hebben, wij ook van de verhalen en foto’s. Tot ziens weer !!!?

Tet

Welkom thuis. Dank voor de interessante verhalen en mooie foto’s.. Zal ze missen, maar jullie zijn dan weer in levende lijve aanwezig. Dat vergoedt veel! Groet?

Truuske en Cees

Welkom thuis, wij zijn er weer over 4 weken.
We blijven nog even hiier in het zonnige zuiden.
Groetjes

nelly

Welkom thuis. Zoals jullie hebben genoten van de reis, heb ik genoten van de verhalen en foto's. groet

Joke (& Theo)

Weliswaar jullie alweer Genietend van het Nederlandse... Welkom thuis!
Ook ik heb plezier gehad van jullie weer mooie reisverhalen en foto,s..
Dank hiervoor....!
Groetjes! Joke (& Theo)

Jeannette en Flip

Welkom thuis! Gauw een afspraak maken.